Nieuwsbrief
Is deze e-mail niet leesbaar, klik hier.

Je ontvangt deze email omdat je bekend bent met Bureau Spoorbouwmeester of één van onze
medewerkers. Schrijf je uit mocht je deze email niet meer willen ontvangen.
21 november 2014
Een nieuwe spoorbouwmeester
Bert Dirrix volgt Koen van Velsen op

In de theaterzaal van het Spoorwegmuseum in Utrecht nam Koen van Velsen onder grote belangstelling afscheid als Spoorbouwmeester. Zes jaar lang vervulde hij deze functie. In een inspirerende speech blikte hij terug en belichtte hij zijn highlights. Ook zijn opvolger stelde zich voor: architect en stedenbouwkundige Bert Dirrix.

 
In zijn ‘aanvaardingsspeech’ stelde Bert Dirrix dat hij na de vraag van ProRail en NS toch even had getwijfeld. Drie zaken maakten dat hij toch snel volmondig ‘ja’ zei. Allereerst het enthousiasme en optimisme dat uit het Spoorbeeld spreekt maar ook de grote nadruk op samenwerken en verbinden. Ook voelt Dirrix zich zeer thuis bij het feit dat de reiziger centraal staat.
 
De nieuwe Spoorbouwmeester kijkt vol energie naar de enorme transformatieopgave waar het spoor voor staat. De grote stations zijn flink op weg, het Spoorbeeld staat. Maar op veel plekken in Nederland is nog veel te doen om het spoor op een hoger niveau te krijgen. Deze opgave inspireert en daagt uit.
 
Kijk hier voor een verslag van de bijeenkomst in Utrecht 
Aankomst en Vertrek
NS en ProRail roemen werk van Koen van Velsen

Tijdens het afscheid van Koen van Velsen waren er lovende woorden van Michiel Noy (directeur NS Stations) en Patrick Buck (president-directeur ProRail). Noy benoemde de verbindende kwaliteiten en de eigen stijl van Van Velsen: “hij hanteert de spiegel, de stok en het geweten”. Ook was er lof voor de wijze waarop hij zijn rol in Breda altijd scherp heeft gescheiden van zijn functie als spoorbouwmeester.
 
Ook Patrick de Buck was enthousiast over de samenwerking: “samenwerking is voor jou verbinden. Dat schrijf jij met hoofdletters. Je hebt er voor gezorgd dat we dat nu overal veel beter doen.” Ook memoreerde hij een excursie voor de directies van ProRail en NS waar Van Velsen juist niet de kwaliteit liet zien maar die delen van het spoor die nog wel wat aandacht kunnen gebruiken. “Je nam ons mee naar de open vlakte rond Sloterdijk en de onderkant van Utrecht Centraal en liet zien dat dit zo niet langer kon.”
 
Beide directeuren spraken veel vertrouwen uit in Bert Dirrix. Zijn kennis en ervaring past perfect bij de transformatieopgave waar we nu voor staan.

 
Ontwerpen aan het Spoor viert rijke vormgevingstraditie
In 2014 bestaat het Nederlandse spoor 175 jaar. En ook het Spoorbeeld viert dit jaar haar tiende verjaardag. Voor Bureau Spoorbouwmeester was dit het moment voor een boek over de rijke vormgevingstraditie van de spoorsector. Het toont het belang van het institutioneel ontwerp en de bijzondere vormgeving op en rond het Nederlandse spoor. 

Het boek Ontwerpen aan het Spoor trapt af in 1968 met de introductie van de nieuwe huisstijl van de Nederlandse Spoorwegen. De huisstijl kwam als geroepen. Het spoor zat eind jaren 60 in een diepe crisis en leed aan een stoffig imago. De toenmalige spoorbestuurders zagen het belang van de corporate identity als bestrijder van de neerwaartse spiraal.  
Ontwerpen aan het Spoor is een boeiend naslagwerk én een aantrekkelijk bladerboek over het spoor, bomvol achtergronden en rijk geïllustreerd met veel onbekend beeldmateriaal. Lees hier meer of bestel het boek
Spoorbouwmeester geeft Spoorcollege
Met de Spoorparade vierden alle spoorpartijen en –bedrijven het Jubileumjaar van het spoor. Als onderdeel van het programma gaf Spoorbouwmeester Koen van Velsen een Spoorcollege. Vanuit het Spoorbeeld vertelde hij over de reis, de reiservaring, het perspectief van de omgeving en de vormgeving van stations, sporen en spooromgeving.
Watfordconferentie in Nederland
De Watfordconferentie is een jaarlijkse bijeenkomst van de Watform Group, een internationaal gezelschap van ontwerpers werkzaam in de spoorsector in Azië, Europa en Amerika. De editie van 2014 vond plaats in Amsterdam en droeg het thema transformation. De organisatie was in handen van NS en ProRail in samenwerking met Arcadis, Movares en Bureau Spoorbouwmeester. Het jaarlijkse evenement vond plaats bij gelegenheid van 175 jaar Spoor en 125 jaar Amsterdam Centraal.
lees hier verder
Spooropdrachtgevers in de prijzen!
De BrunelAward is een prestigieuze Internationale designprijs voor en van de spoorsector. Dit jaar ontvingen NS en ProRail uit handen van de juryvoorzitter en Rijksbouwmeester Frits van Dongen de Overall Jury Award voor de ‘Dutch Style’. NS en ProRail kregen de prijs vanwege de wijze waarop de spoor- en omgevingspartijen uiteenlopende opdrachten, van groot naar klein, weten te vertalen naar ontwerpen van een hoge kwaliteit. lees hier verder
Nieuw essay
'Prettig Wachten'
In het kader van het Actieplan ‘Groei op het spoor’ zijn voor vijfentwintig stations plannen gemaakt om het wachten te veraangenamen. Het essay Prettig Wachten toont zowel de plannen als de gerealiseerde ingrepen en vertelt over het station als plaats van beleving, verblijf en ontmoeting.
Lees hier meer over het essay dat in december zal verschijnen
Erf goed!
De Nederlandse spoorsector is de afgelopen jaren een opvallende koers gaan varen met zijn monumenten. Na het Spoorbeeldevent 2013, het mini-symposium over Erfgoed in de spoorsector is er het afgelopen jaar heel veel gebeurd. Lees hier het artikel Erfgoed als vertrekpunt voor ruimtelijke kwaliteit.